E-mobilitás Tagozat

A tagozat feladatának tekinti az elektromos járművekkel kapcsolatos információk széleskörű megismertetését, a technológia népszerűsítését Magyarországon.

Az ehhez kapcsolatos infrastruktúra létesítésében tanácsadással, együttműködő partnerek felkutatásával vesz részt.

 

A MEE-VET E-mobilitás tagozatának célja az elektromos járművekkel kapcsolatos információk széleskörű megismertetése, a technológia népszerűsítése Magyarországon az alábbi célcsoportok felé:

  • végfelhasználók, a forgalom szereplői
  • iskolák és oktatási intézmények, a jövő generációja
  • gépjármű flottát üzemeltető cégek
  • energiafelhasználás optimalizálását célul kitűző intézmények
  • önkormányzatok és önkormányzati intézmények

 

Kihívások kora

A fosszilis tüzelőanyagokat égető gépjárművek ma már a világ szinte minden nagyvárosában komoly problémát jelentenek több területen is:

  • káros anyag kibocsájtás okozta légszennyezés
  • zajszennyezés
  • a klímaváltozást fokozó CO2 kibocsájtás

A teljes globális CO2 kibocsájtásnak ma több mint 23%-a a szállításból ered, a közúti szállítás pedig 13%-ot tesz ki. Azonban a gépjárművek nem csupán szennyezés, hanem a forgalmi dugók szempontjából is kihívások elé állítják a városokat. A forgalmi dugók okozta időkimaradás és stressz okozta gazdasági károkat csak az EU-ban több mint 3 milliárd EUR értékre becsülik évente. Ezen felül várhatóan 2050-ig globálisan duplázódni fog a járművek száma az utakon.

Amennyiben az európai országok közössége is tartani igyekszik a 2015 decemberében a Párizsi klímacsúcson 192 ország által aláírt első globális klímavédelmi megállapodáshoz, úgy az EU-n belül 2030-ig feleződnie kell a belsőégésű motorok számának, 2050-re pedig minden belsőégésű motort ki kell vonni a forgalomból.

 

Úton a jövő

Lehetséges-e egy ilyen léptékű és sebességű átalakulás? A megújuló energiák felhasználása és az alternatív meghajtás fejlesztése a járműiparban az elmúlt években hatalmas lendületet vett. Mindezek között is a lítium-ion akkumulátorok világszerte sikert arattak, mint a nagy energiasűrűség mellett viszonylag kis súllyal rendelkező energiahordozók.

 

A szükséges alapvető mértékű átalakulás komplex gondolkozást kíván azonban nem csupán a technológiában, hanem a szemléletmódban és az igények átalakításában is. Ennek egyik igen jelentős vetülete a személyautó: egy átlagos személyautó kihasználtsága alig éri el az 1,3 főt utanként. A mellett, hogy ez azt jelenti, hogy a városban megtett utak legnagyobb részében nincs megfelelően kihasználva, az energiaigénye akár a hússzorosa is lehet egy könnyebb, személyre szabott közlekedési eszköznek. A LEV (Light Electric Vehicle – könnyű elektromos jármű) kategóriába tartozó eszközök – amilyen például a pedelec, azaz elektromos rásegítéses kerékpár, az elektromos roller és az egyéb egyedi kialakítású megoldások – népszerűsége Európában az elmúlt években minden várakozást felülmúlóan növekszik: az elektromos kerékpár ma világszerte a legsikeresebb elektromos jármű.

Okos városok – okos megoldások

A piacon számos szereplő egyetért abban, hogy a jövő közlekedése várhatóan okos, integrált és elektromos lesz. Hatékony energiafelhasználással a közlekedés hatékonysága javul az egyén és környezete egészségügyi szempontjainak figyelembevétele mellett. Egy elektromos kerékpár energiaigénye mindössze évi 40kWh, miközben még egy átlagos hűtőszekrényé is évi 250kWh felett van; 10km-t megtenni egy pedelec-en annyi, mint lefőzni egy csésze kávét. A belvárosokban forgalmi a teherszállítás jelentős része hatékonyan megoldható speciális elektromos cargo járművekkel, amely különösen előnyös a behajtástól csúcsidőszakban védett övezetekben.

Mindezek mellett a járművek birtoklását is sokfelé újragondolják: saját tulajdon helyett flottaközösségeket, közösségi kölcsönző rendszereket és szolgáltatásokat hoznak létre, ahogy egyre több munkahely is kínál dolgozói számára kerékpárt a munkába járáshoz.

A technológia, az infrastruktúra, a szemléletmód és a döntéshozás együttműködésével lehetséges és elérhető az átalakulás. Az ehhez szükséges széleskörű összefogást képviseli és támogatja a MEE-VET E-mobilitás tagozata.

 

 

Szeretjük az elektromos autókat

Így segítünk neked:

  1. Információval, tanácsadással támogatunk téged Youtube csatornánkon: https://www.youtube.com/channel/UCetSU9j0OTXDhusnFPGR_Pw
  2. Mélyreható ismereteket adunk át az Elektromos Autó Akadémia oldalán: https://www.elektromosautoakademia.hu/
  3. Eszmét cserélhetünk villanyautózásról és minden kapcsolódó témáról Facebook oldalunkon: https://www.facebook.com/elektromosautoakademia
  4. Ha kérdésed van, vendégünk vagy egy ingyenes tanácsadára. https://www.b-evmobil.hu/konzultacio
  5. Elektromos autó pályázatírásban is partnereid vagyunk: https://www.elektromosauto-palyazat.hu/
  6. Online boltunkat itt találod https://www.b-evmobil.hu/termek/

„TÖBB, MINT WEBSHOP” vagyunk, mert ügyfeleinknek nem csak a töltő kiválasztásában segítünk, hanem műszaki tanácsokat is ellátjuk az autóválasztásról, az autóról, annak karbantartásáról, megfelelő használatáról. Emellett partnereinkkel közösen teljes körű telepítést is vállalunk.

 

Csapatunk:

DR. BARCZI VERONIKA – elektromos autó tanácsadó

Elektromos autó tanácsadó, 2017 óta foglalkozik az elektromos autózással. A családi vállalkozásban az értékesítés, márkaépítés és menedzsment feladatokat látja el. Nagyon szeret tanulni, olvasni és zenélni; jogász diplomája mellett három nyelven beszél.       

 

BAGAMÉRY ZOLTÁN – elektromos autó szakértő

20 éve tart szakmai tréningeket különböző autómárkák munkatársai, elsősorban autószerelők részére; emellett tananyagokat fordít, néha-néha tolmácsol is. Oktatásain a legújabb technológiákat mutatja be, diagnosztikát és a hibák kijavításának módszertanát ismerteti. Szabad idejében legszívesebben utazik, két nyelven beszél.

 

 

 

Új utakon?!

 Küszöbön az elektromos autózás

Hogyan lehet lépéselőnybe kerülni ezen a piacon?

Elektrifikáció az autóiparban már nem csak a Tesla őrült projektje, hanem a mindennapjaink része. Ez a technológiai váltás természetesen a villamosenergia területén is új kihívásokat hoz.

Hogy lehet kanyarban leelőzni a versenytársakat és zászlóshajóként elsőnek lenni ezen a piacon?

FELKÉSZÜLTSÉGGEL ÉS PROFIZMUSSAL!

A Meevet és az Elektromos Autó Akadémia ezért összefogott és továbbképzést dolgoz ki villamosipari szakemberek számára az elektromos autózás legfontosabb kérdéseiről.

De kanyarodjunk vissza az elejére!

Honnan lehet tudni, hogy tényleg ez a jövő technológiája?

  • Mi támogatja vagy éppen kényszeríti ki a váltást?
  • Szigorodó autóipari környezetvédelmi előírások: 2020-tól büntetést kell fizetni, ha egy autógyártó nem tudja csökkenteni az eladott flottája átlag széndioxid kibocsátását 95 g/km alá (2018-as átlag 120 g/km volt). Ez a kibocsátás 4,1 literes benzin és 3,6 literes gázolaj fogyasztással egyenértékű, amely annyira alacsony érték, hogy a legkorszerűbb belső égésű technológiával önmagában nem teljesíthető. Ezért az értékesített autók átlagos CO2 kibocsátását csak ennél jóval alacsonyabb vagy nulla kibocsátású; azaz elektromos és plug-in hibrid járművekkel együtt lehet teljesíteni. Bár a pontosan elvárt érték gyártónként némiképp eltérő (az eladott járművek tömegét is figyelembe veszi), a gyártók kénytelenek folyamatosan az elektromos gépjárműveik eladására fektetni a hangsúlyt (vagy átmenetileg beépíteni az árakba a büntetés mértékét is).
  • Növekszik a fenntarthatóság iránt elkötelezett vásárlók aránya; elektromos autót vásárolni egyre nagyobb divat, szimbólum.
  • Állami támogatásokkal segítik az elektromos autók terjedését Európa szerte. Magyarországon 2016 óta minden évben támogatták a zéró kibocsátású új gépkocsik vásárlását 1,5; illetve 2020-tól értékhatártól függően 2,5 vagy 0,5 millió Ft-tal. A támogatásokkal együtt is az elektromos autók ára még jócskán meghaladja az átlagosan vásárolt autókét. A legolcsóbb 8-9 éves modellek kb. 2 millió Ft-tól érhetőek el, ezekhez 70-100 km hatótáv társul. Az új, 2-400 km-es hatótávú autók átlagára 10-11 millió Ft, amely állami támogatással 8,5 millió Ft-ra csökkenthető. A prémium kategóriás gépkocsik kb. 20-30 millió Ft-ba kerülnek.
  • A különböző országok kormányai sorra jelentik be, mikortól korlátozzák a belső égésű motoros új autók értékesítését (2025: Norvégia; 2030: Nagy-Britannia; Hollandia, Svédország; 2040: Franciaország, ezen belül Párizs: 2024). Magyarország esetében ennyire radikális intézkedésekről még nagyon távoli lenne beszélni, de a legkevésbé korszerű gépkocsik fővárosi kitiltása már újra és újra felmerülő téma.
  • A vírushelyzet hatására ismét előtérbe kerültek az egyéni közlekedési formák; nem csak a gépkocsik, hanem az elektromos kerékpárok, robogók is gyors ütemben terjednek. Egyre több megosztáson alapuló közlekedési alternatíva érhető el.
  • Magyarországon a zöld rendszámmal járó előnyök (ingyenes parkolás, adókedvezmények) vonzóak a gépkocsi vásárlás előtt állók számára.
  • A jelenlegi alacsony háztartási áramdíj mellett akár 70-80%-kal is olcsóbb egy villanyautó fenntartása a hagyományos belső égésű motoros gépkocsikhoz képest.

 

 

  • Hol tart az elektromobilitás ma Magyarországon és Európában?

Lássuk a statisztikákat! Európában 2020-ban a jelentősen zsugorodó új autó eladások mellett egyedül az alternatív szegmens, azaz a hibrid, tölthető hibrid és tisztán elektromos autók eladása emelkedett jelentős mértékben. Ha lenne európai zöld rendszám, akkor már minden 6. új autóra ez került volna fel a tavalyi évben.

Magyarországon 2021. április végén összesen kicsit több mint 30.000 zöld rendszámos autó volt, míg 2018 januárjában ez a szám még 5.000 alatt maradt. Ennek közel fele tisztán elektromos (5E kategória), a másik fele tölthető hibrid (plug-in hibrid; PHEV; 5P kategória) vagy hatótávnövelt elektromos (5N kategória). A fenti 30.000 gépkocsi a kb. 3,9 millió személyautónak még kevesebb mint 1%-a, ugyanakkor arányuk egyértelműen exponenciálisan emelkedett az elmúlt években.

Ahogy pedig a nyugat-európai trendek Magyarországra is begyűrűznek (többek között a használt autó behozatallal összefüggésben), úgy várható, hogy az emelkedés töretlen lesz.

  • Miért érdekes ez az energia szektor számára? Milyen következtetéseket fontos leszűrni?

 

A járművek terjedésével párhuzamosan szükségszerű, hogy megfelelő infrastruktúra is kiépüljön. Lássuk, hol állunk most!

Nyilvános töltőpontok az ország 183 településén érhetőek el, összesen 1455 db töltőpont érhető el a Volteum applikáció adatai szerint. Több településfejlesztési és gazdaságfejlesztési pályázatba vagy támogatásba is beépíthető az elektromos autó töltőállomás építése, így annak megtérülése elérhető közelségbe hozható. Egy 50 kW-os egyenáramú (DC) töltőberendezés nettó 7-10 millió Ft-ba kerül, amelyhez még a hálózatfejlesztés és a telepítés költsége is hozzáadódik.

A villanyautósok többsége azonban otthon vagy a munkahelyén tölt, ezért egyre több helyen válik szükségessé a hálózat felkészítése és töltő telepítése.

Milyen feladatokra, kihívásokra érdemes készülni?

  1. A hálózatfejlesztés, a friss kábelezés elengedhetetlen valamennyi elektromos autó tulajdonos ingatlanában. Még akkor is, ha a tulajdonos bármilyen okból a leglassabb töltési megoldás mellett dönt is (azaz a 2-3,7 kW-os konnektoros töltőberendezést használja), akkor is elkerülhetetlen biztonsági okokból háztartási hálózat átvizsgálása, részleges újrakábelezése.
  2. Sok háztartásban a hálózatbővítés, szabványosítás is a villanyautó vásárlásával párhuzamosan merül fel feladatként.
  3. Az elektromos autóra való áttérés sok esetben összekapcsolódik a napelem telepítéssel is, amelyre a meglévő támogatási rendszer mellett jelentős a kereslet. Fontos lehet tehát átfogó megoldási konstrukciókkal az ügyfelek felé fordulni.
  4. Az ügyfelek egy jelentős része fali töltőberendezést is tervez villanyautója mellé, amely biztonságos, kulturált és igazi hosszú távú megoldást nyújt. Ezek a berendezések jellemzően 7-11 vagy 22 kW teljesítményűek és telepítésük a tapasztalat szerint a berendezés bekerülési értékéhez hasonló beruházást 2-400.000 Ft-ot jelent.
  5. Az elektromos autó töltők az okos otthonokba való integrációja, elektromos fűtéssel való összehangolása már nem csak villanyszerelési, de informatikai ismereteket is megkövetel a szakemberektől.

Hogyan lehet az ügyfelek tetszését elnyerni? Hogyan lehet versenyelőnyre szert tenni?

A megfelelő információ birtokában most még időben lehet lépni!

A MEEVET és az Elektromos Autó Akadémia közös célja, hogy áthidalja az autóipar és a villamosipar közötti információs szakadékot.

Egyedülálló új képzésünkön bepillantást lehet kapni az elektromos autók felépítésébe, működési mechanizmusába, töltési ismeretekbe (pl. kommunikáció). Tananyagunk márkafüggetlen, a Teslatól a Fiatig, a Kiától a Mazdáig bármelyik típus kapcsán könnyen el lehet majd igazodni általa. A tananyaghoz jár egy átfogó táblázat a különböző autó töltési teljesítményeiről, töltési idejéről. Áttekintjük a töltők fajtáit (fali és mobil) több gyártó termékein keresztül. Telepítési, beépítési, programozási ismereteket adunk. A hálózatbővítés, szabványosítás, mérőhely kialakítás aktualitásaival megkönnyítjük az ügyintézés menetét. Természetesen nem maradnak el a kapcsolódó jogszabályi és szabvány ismeretek sem, hiszen csak ennek birtokában lehet minőségi munkát végezni. Kiemelt figyelmet kap a túlfeszültség-védelem, érintésvédelem, fogyasztásmérés. A képzésen gyakorlati feladatok segítségével mélyítjük el a megszerzett tudást.

A képzést a MEEVET és az Elektromos Autó Akadémia közösen tartja. Az autóipari ismeretek átadásáért Bagaméry Zoltán felel, aki 20 éve autóipari műszaki tréner, számos márka munkatársait, szerelőinek tartott már képzést: Renault, Mazda, Hyundai, Jaguar, Opel, Kia stb.

Az Elektromos Autó Akadémia célja, hogy az elektromos autózás iránt nyitott ügyfeleket támogassa az autóvásárlás gondolatának felmerülésétől kezdődően. Tájékoztatás, márkafüggetlen információk mellett az elektromos autó pályázat megírásának terhét is levesszük a tulajdonosok válláról. Átfogó töltési megoldásokat biztosítunk széles termékpalettával, a legmagasabb minőséget tekintjük irányadónak. Évek óta gyakorló villanyautósként nem csak műszaki ismereteket, hanem valós tapasztalatokat is közreadunk.

 

Szerzők: dr. Barczi Veronika és Bagaméry Zoltán, az Elektromos Autó Akadémia társalapítói

 

 

Az Akadémiáról bővebben itt lehet olvasni: https://b-evmobil.hu/

https://www.elektromosauto-palyazat.hu/

 

 

Elektromos autó töltőállomások telepítésének gyakorlati tapasztalatai

Annak ellenére, hogy az elektromos autózás, illetve az elektromos és tölthető hibrid autók mennyisége hazánkban is exponenciálisan emelkedik, és ezt óhatatlanul követi a magánterületen elhelyezett, illetve a közterületi töltőállomások száma, a villamosipari vállalkozások és szakembereik meglehetősen idegen terepen mozognak az ilyen telepítések során. Néhány kivitelezés ismertetésén keresztül szeretném bemutatni tapasztalatainkat e területen.

 

Három különböző terület, különböző technikai-technológiai megoldás azonos cél érdekében. A cél elektromos autótöltő állomás telepítése. Az első példa egy bevásárlóközpont parkolójában, fizetős közcélú töltőállomás, a második egy szállodalánc 3 szállodájának a parkolójában a vendégek számára kialakított állomások telepítése, a harmadik pedig egy magáncég telephelyén saját célra épített, napelemes rendszerrel kombinált töltőállomás építése. A közös bennük a végső célon -elektromos autók töltése- túl a feladat megvalósításának komplexitásában rejlik.

Összességében elmondható, hogy az elektromos autótöltő állomások telepítéséhez szükség van a megalapozott tapasztalt rendelkező villamosipari tervező-, és kivitelező kapacitáson túl, földmunkára, burkolatbontásra-, és helyreállításra, valamint építőipari ismeretekkel, gyakorlattal és eszközparkkal rendelkező kivitelező vállalkozásra. Fizetős töltőállomások esetében ezen túl szükséges még megfelelő informatikai szakember és tudás is a töltőállomások fizetési rendszerének beüzemeléséhez. Előnyös lehet az esetleges energia igények intézéséhez, ha a kivitelező regisztrált áramszolgáltatói partner is.

De nézzük a példákat, megoldási módszereket, illetve a bennük rejlő kihívásokat.

Nyugat-Magyarország bevásárlóközpont parkolója

A megrendelő egy országos hálózatot építő töltőállomás szolgáltató vállalkozás, a telepítési helyszín egy Nyugat-Magyarországi megyeszékhelyen működő bevásárló központ parkolója. A megrendelés értelmében 2 db 2x22 kW teljesítményű Type 2 rendszerű töltőoszlop és 1 db többfunkciós DC-egyenáramú és AC-váltóáramú töltőállomás, mely CCS2 rendszerű 50 kW és CHAdeMO rendszerű 50 kW teljesítményen, Type 2 csatlakozón pedig 43 kW vagy 22 kW teljesítményen működő töltésre alkalmas. A teljes rendszer egy időben 6 elektromos autó töltését tudja elvégezni.

 

A tervezés előkészítése során kiderült, hogy -annak ellenére, hogy a megrendelő azt szerette volna- a bevásárlóközpont fő elosztó berendezéséből történő villamos energia ellátása a töltőállomásoknak nem megvalósítható. Ennek a lehetőségét azért vetettük el, mert az üzlet energia ellátását az épület mellet található az elosztói engedélyes tulajdonában álló közcélú vasbetonházas transzformátor állomásból egyetlen csatlakozó berendezésen keresztül látják el, melynek csoportos mérőhelye helyhiány miatt nem igazán bővíthető, abban pedig közösségi mérés nem került kialakításra, csak a meglévő bérleményekhez tartozó mérések kerültek elhelyezésre. Ekkor javasoltuk a megrendelő részére, hogy a bevásárlóközponthoz tartozó füves területen elhelyezett önálló 3x 250A-os áramváltós mérőhely kerüljön elhelyezésre a töltőállomások villamos energia ellátására. Így az elszámolás is egyszerűbb, hiszen a fogyasztó közvetlenül megrendelő, aki egyben az üzemeltetést végző vállalkozás.

Ennek megfelelően energia igénybejelentéssel éltünk a területileg illetékes elosztói engedélyes irányába. A tervezés során figyelembe vettük a töltőállomások számára szükséges teljesítményt, az egyidejűségi tényezővel együtt. Az energiaigény a fentiek szerint került meghatározásra és benyújtásra.

 

A fogyasztásmérőhelytől a bevásárlóközpont tulajdonában álló füvesített területen épített 60 m hosszúságú 4x150 mm2 keresztmetszetű földkábelen került megtáplálásra az a lábazatos földkábel elosztószekrény, melyben a töltőoszlopok túláram védelmét ellátó késes NH00 olvadóbiztosító aljzatok és betétek kaptak helyet, valamint ebben került sor a nullavezető és a védővezető szétválasztására is. Innen a TN-S hálózatként védőcsőben elhelyezett önálló 5 eres kábelek látják el energiával a töltőoszlopokat. Ezt az elosztószekrényhez telepített potenciálrögzítő földelő berendezéssel is alátámasztottuk. Érintésvédelmi szempontból a töltőoszlopokban elhelyezett „B” típusú áramvédő kapcsolók biztosítják a kiegészítő védelmet.

 

A töltőállomásokat ellátó kábelek már nem füves területben kerültek elhelyezésre, hanem a parkoló és járda alatt beton alappal ellátott térkőburkolat alá kerültek védőcsőben elhelyezésre. A töltőoszlopok a gyártó előírásainak megfelelő vasbeton alaptestre kerültek, melyben a töltőoszlop tartozékát képező rögzítő alapvasalás is elhelyezésre került. A telepítés után a helyszín burkolatai helyreállításra kerültek, szakszerű tömörítéssel, a beton alapok és a térkövezés helyreállításával, a füves területek füvesítésével.

 

A villamos hálózatra kapcsolást követően elvégzésre kerültek az érintésvédelmi és villamos biztonságtechnikai felülvizsgálatok, jegyzőkönyv készítéssel együtt, majd azt követően a töltőoszlopok és a bennük elhelyezett fizetési rendszert képező informatikai berendezések programozására és beüzemelésére került sor.

1. ábra

 

Kihívások a telepítés során:

  • A fentiekből látható, hogy jelentős kapacitást, és eszközparkot kellett megmozgatni a kivitelezéshez úgy, hogy a bevásárló központ közben működött. A járda és a parkoló csak a legrövidebb ideig volt lezárható, de addig is csak részlegesen. Nagyon pontos időzítéseket és komoly logisztikai szervezést igényelt, hogy minden ott legyen az adott időpontban (darus autóval a DC töltőállomás a maga 510 kg-os tömegével, a betonszállító, a sittszállító tehergépjármű). Szerencsére vállalkozásunk a szükséges infrastruktúra nagy részével rendelkezik, így a szervezés inkább cégen belüli volt, nem sok külső szolgáltatót kellett szinkronizálni.
  • A bérlők motivációja még meglehetősen alacsony volt az építéssel kapcsolatban, ezért türelmetlenül álltak a munkálatok által okozott minimális kényelmetlenségekhez is. Ezt megfelelő kommunikációval, a számukra is jelentős előnyök bemutatásával, valamint gyors, pontos, tiszta munkával lehetett kezelni.
  • A rövid határidő miatt párhuzamosan kellet tervezni, energia igényt intézni, szekrényeket gyártani, majd kivitelezni.

 

Magyarországi székhelyű nemzetközi szállodalánc 3 szállodája

 

A megrendelő, az ország egyik legjelentősebb energetikai szolgáltató vállalata, aki hazai gyártású elektromos autó töltőállomásokat biztosít a szállodalánc egységeinek. A megbízás 3 dunántúli wellness szálló parkolójában elhelyezett 22 kW-os töltő oszlopok telepítését tartalmazta a hozzá szükséges energiaellátással.

 

Az első helyen egy parkoló lemezen elhelyezett töltőoszlop telepítése volt a feladat. A szálloda vezetése előre jelezte, hogy a parkoló lemez átfúrása nem megengedett. Ezt úgy oldottuk meg, hogy a parkoló burkolatát képező térkőburkolat ágyazatában elhelyezett védőcsőben vezettük a töltő energia ellátó kábelét a parkolólemez oldalán található függőleges vasbeton parapet falhoz. Ezt áttörve lejutottunk a vasbeton parkolólemez alsó síkjára, ahol 65 m hosszúságban, vastagfalú műanyag védőcsőben vezettük a kábelt az épület alagsorában található villamos fogadó helyiségének oldalfalához, azt áttörve pedig az épület kisfeszültségű elosztóberendezéséhez. Ebben az elosztóberendezésben került elhelyezésre a töltőállomás túláramvédelmét ellátó kompakt megszakító berendezés.

2. ábra

Kihívások a telepítés során:

  • A szálloda egy állandó üzemű létesítmény, folyamatosan vendégek vannak benne. Nagyon pontosan meghatározta a szálloda vezetése, hogy mely időszakban lehet fúrással, véséssel járó munkálatokat végezni, illetve még ennél is szigorúbban volt meghatározva a feszültségmentesítés időpontja és időtartama. Ebből adódóan minden munkafolyamatot és ütemezést nagyon pontosan kellet megtervezni, és feszített munkavégzéssel betartani
  • A parkolólemezen elhelyezett térkőburkolat ágyazata nem volt túlságosan vastag, az alatta található vízszigetelést pedig nem engedték megvésni, így nagyon pontos munkát igényelt a védőcső elhelyezése.

 

A második hely a szállodalánc ugyanezen a fürdővárosban található másik szállodája. Itt a pincegarázsban egy 22 kW-os falitöltő és egy, a parkolóban elhelyezett 22kW-os töltőoszlop telepítése volt a megrendelés tárgya.

 

Az épület belsejében, annak a 2. technikai szintjén található az épület villamos fogadó helyisége és ebben a kisfeszültségű elosztó berendezés. Innen építettünk 2 db kábelt a két töltő berendezés számára, a meglévő installációs fém kábeltálcákba történő elhelyezéssel. Az egyik kábel az 1. technikai szintről egy újonnan kialakított födémáttörésen át jutott a garázs szintre. A födémáttörés és a két technikai szint között átmenetet jelentett különböző tűzszakaszok között, így ezek minősített tűzgátló átvezetéséről is gondoskodnunk kellett. Erre szintén fel vagyunk készülve, mind technológia, mind pedig szakvizsgázott személyi állomány tekintetében. A parkolóban épített töltőállomás kábele a 2. technikai szintről egy vízszigeteléssel ellátott homlokzatáttörésen keresztül ki lett vezetve az épület gazdasági bejárata feletti homlokzatra. A homlokzaton kábeltálcában került elhelyezésre a pincegarázs födémje felett. Innen 2 méterre vastagfalú védőcsőben került elvezetésre a töltőállomásig.

 

Kihívások a telepítés során:

  • A szállodai munkavégzés szabályai megegyeztek az előző esetben ismertetett elvárásokkal.
  • A sok szintátlépés és kanyargó kábelvezetés rendkívüli módon megnehezítette a kábelezési munkákat. Aránytalanul nagy létszám kellett a megvalósításhoz a sok lépésben történő kábel elhelyezés során.

 

A harmadik szállodában a pincei villamos helyiségből kellett 4 tűzszakaszon át a meglévő fém kábeltálcákban közel 100 m hosszú kábelt kivezetni egy föld alatti alapáttörésen keresztül a parkolóban elhelyezett töltőoszlophoz a villamos energia ellátásához. Tekintettel arra, hogy a tűzszakaszok közötti kábelátvezetők kapacitásába az új kábel már nem fért bele, mindegyik vasbeton falon új áttörést és tűzgátló átvezetést kellet kialakítani. Ahol a kábel kilépett az épületből, ott a külső oldala 1 méterrel a föld alatt volt, így szükség volt a talajnedvesség nyomása elleni mandzsettás szigetelő és átvezető elem alkalmazására is. Nagyon fontos az ilyen elemek alkalmazása során, hogy a gyártói technológiai utasítást fegyelemmel pontosan tartsuk be, hiszen a megfelelő szigetelési tulajdonságokat csak így tudja biztosítani. A faláttörés után a földben a védőcső egy a talajszint alatt 1,5 m mélyen elhelyezkedő födémű tekéző helyiség felett haladt, itt a földmunka során nagyon kellet ügyelni arra, hogy a födémszigetelés véletlenül se sérüljön.

Kihívások a telepítés során:

  • A szállodai munkavégzés szabályai megegyeztek az előző esetekben ismertetett elvárásokkal.
  • A kihívást ebben az estben sem a villamos, hanem a megfelelő építőipari megoldások, technológiák megtalálása, illetve alkalmazása okozta. A talajnedvesség és a talajvíz nagyon sok és nehezen kezelhető problémát tud okozni, ami szükségessé tette a kiválasztott eszköz alkalmazástechnológusának bevonása a megfelelő eszköz kiválasztását.

 

Magáncég telephelyén napelemes rendszerrel kombinált töltőállomás

 

A megrendelő egy magáncég telephelye. A vállalkozás elindult az e-mobilitás útján fontos szempont számukra a fenntartható fejlődést biztosító technológiák alkalmazása a mindennapi élet és üzletvitel során.

A megrendelés értelmében 1 db 22 kW teljesítményű Type 2 rendszerű töltőberendezés kerül kialakításra egy napelemekkel fedett gépjármű tároló és töltőhely keretében. A gépjármű tároló és töltő váza 100x50x3-as festett acél „C” profilokból készült. A déli tájolású tetőn a napelemes rendszerekhez alkalmazott alumínium síneken került elhelyezésre a 12 db egyenként 320 Wp névleges teljesítményű monokristályos napelem panel, melyek feladata az elektromos energiatermelésen túl az árnyékolás is. A pihenőhely alja térkőburkolatot kapott cementkötésű teherhordó alaprétegen, bazaltzúzalék ágyazaton. A hátsó falon porfestett szendvicspanel fal került elhelyezésre, mely a szél felfogásán túl az egyik oldalán helyet ad a töltőberendezésnek, a másik oldalán pedig a hálózatra visszatápláló, napelemes kiserőmű inverterének, a DC és AC szekrényének.

3. ábra

Kihívások a telepítés során:

  • A munka gerincét a lakatosszerkezet és a térburkolás kialakítása jelentette. Nem mindennapos feladat egy jellemzően villamos kivitelezéssel foglalkozó vállalkozás számára az ilyen megkeresés.

 

Amint az a fenti példákból is látható az elektromos autótöltő állomások telepítése, a telepítési hely jellege, a felhasználás módja és a megrendelői egyedi kívánságok és feltételek függvényében egy nagyon szerteágazó sok társszakmai ismeretet, tapasztalatot igénylő feladat. Jól összeszokott komoly infrastruktúrával és többféle ismeretekkel bíró szakembereket magába foglaló kivitelező csapat segítségével viszont lehetséges olyan megoldásokat kialakítani, amik a megrendelők, és a töltőt használó közönség számára is elégedettséggel szolgál.

 

Itt jegyezném még meg, hogy az üzembehelyezést követő villamos biztonságtechnikai felülvizsgálat, csak megfelelő̋ műszerekkel lehet, mely az autó́ és a töltőállomás közötti kommunikációt is képes kipróbálni és meggyőződni arról, hogy a töltő̋ valóban tölteni fogja az elektromos autót. De ez már egy következő cikk tartalmát jelenti a terjedelme miatt..

 

Szerző: Tóth Ferenc villamosmérnök a Kábelbarát Mérnökiroda Kft ügyvezetője www.kabelbarat.hu