Új utakon?! Küszöbön az elektromos autózás

2021-06-01

Hogyan lehet lépéselőnybe kerülni ezen a piacon?

Elektrifikáció az autóiparban már nem csak a Tesla őrült projektje, hanem a mindennapjaink része. Ez a technológiai váltás természetesen a villamosenergia területén is új kihívásokat hoz.

Hogy lehet kanyarban leelőzni a versenytársakat és zászlóshajóként elsőnek lenni ezen a piacon?

FELKÉSZÜLTSÉGGEL ÉS PROFIZMUSSAL!

A Meevet és az Elektromos Autó Akadémia ezért összefogott és továbbképzést dolgoz ki villamosipari szakemberek számára az elektromos autózás legfontosabb kérdéseiről.

De kanyarodjunk vissza az elejére!

Honnan lehet tudni, hogy tényleg ez a jövő technológiája?

  • Mi támogatja vagy éppen kényszeríti ki a váltást?
  • Szigorodó autóipari környezetvédelmi előírások: 2020-tól büntetést kell fizetni, ha egy autógyártó nem tudja csökkenteni az eladott flottája átlag széndioxid kibocsátását 95 g/km alá (2018-as átlag 120 g/km volt). Ez a kibocsátás 4,1 literes benzin és 3,6 literes gázolaj fogyasztással egyenértékű, amely annyira alacsony érték, hogy a legkorszerűbb belső égésű technológiával önmagában nem teljesíthető. Ezért az értékesített autók átlagos CO2 kibocsátását csak ennél jóval alacsonyabb vagy nulla kibocsátású; azaz elektromos és plug-in hibrid járművekkel együtt lehet teljesíteni. Bár a pontosan elvárt érték gyártónként némiképp eltérő (az eladott járművek tömegét is figyelembe veszi), a gyártók kénytelenek folyamatosan az elektromos gépjárműveik eladására fektetni a hangsúlyt (vagy átmenetileg beépíteni az árakba a büntetés mértékét is).
  • Növekszik a fenntarthatóság iránt elkötelezett vásárlók aránya; elektromos autót vásárolni egyre nagyobb divat, szimbólum.
  • Állami támogatásokkal segítik az elektromos autók terjedését Európa szerte. Magyarországon 2016 óta minden évben támogatták a zéró kibocsátású új gépkocsik vásárlását 1,5; illetve 2020-tól értékhatártól függően 2,5 vagy 0,5 millió Ft-tal. A támogatásokkal együtt is az elektromos autók ára még jócskán meghaladja az átlagosan vásárolt autókét. A legolcsóbb 8-9 éves modellek kb. 2 millió Ft-tól érhetőek el, ezekhez 70-100 km hatótáv társul. Az új, 2-400 km-es hatótávú autók átlagára 10-11 millió Ft, amely állami támogatással 8,5 millió Ft-ra csökkenthető. A prémium kategóriás gépkocsik kb. 20-30 millió Ft-ba kerülnek.
  • A különböző országok kormányai sorra jelentik be, mikortól korlátozzák a belső égésű motoros új autók értékesítését (2025: Norvégia; 2030: Nagy-Britannia; Hollandia, Svédország; 2040: Franciaország, ezen belül Párizs: 2024). Magyarország esetében ennyire radikális intézkedésekről még nagyon távoli lenne beszélni, de a legkevésbé korszerű gépkocsik fővárosi kitiltása már újra és újra felmerülő téma.
  • A vírushelyzet hatására ismét előtérbe kerültek az egyéni közlekedési formák; nem csak a gépkocsik, hanem az elektromos kerékpárok, robogók is gyors ütemben terjednek. Egyre több megosztáson alapuló közlekedési alternatíva érhető el.
  • Magyarországon a zöld rendszámmal járó előnyök (ingyenes parkolás, adókedvezmények) vonzóak a gépkocsi vásárlás előtt állók számára.
  • A jelenlegi alacsony háztartási áramdíj mellett akár 70-80%-kal is olcsóbb egy villanyautó fenntartása a hagyományos belső égésű motoros gépkocsikhoz képest.

 

 

  • Hol tart az elektromobilitás ma Magyarországon és Európában?

Lássuk a statisztikákat! Európában 2020-ban a jelentősen zsugorodó új autó eladások mellett egyedül az alternatív szegmens, azaz a hibrid, tölthető hibrid és tisztán elektromos autók eladása emelkedett jelentős mértékben. Ha lenne európai zöld rendszám, akkor már minden 6. új autóra ez került volna fel a tavalyi évben.

Magyarországon 2021. április végén összesen kicsit több mint 30.000 zöld rendszámos autó volt, míg 2018 januárjában ez a szám még 5.000 alatt maradt. Ennek közel fele tisztán elektromos (5E kategória), a másik fele tölthető hibrid (plug-in hibrid; PHEV; 5P kategória) vagy hatótávnövelt elektromos (5N kategória). A fenti 30.000 gépkocsi a kb. 3,9 millió személyautónak még kevesebb mint 1%-a, ugyanakkor arányuk egyértelműen exponenciálisan emelkedett az elmúlt években.

Ahogy pedig a nyugat-európai trendek Magyarországra is begyűrűznek (többek között a használt autó behozatallal összefüggésben), úgy várható, hogy az emelkedés töretlen lesz.

  • Miért érdekes ez az energia szektor számára? Milyen következtetéseket fontos leszűrni?

 

A járművek terjedésével párhuzamosan szükségszerű, hogy megfelelő infrastruktúra is kiépüljön. Lássuk, hol állunk most!

Nyilvános töltőpontok az ország 183 településén érhetőek el, összesen 1455 db töltőpont érhető el a Volteum applikáció adatai szerint. Több településfejlesztési és gazdaságfejlesztési pályázatba vagy támogatásba is beépíthető az elektromos autó töltőállomás építése, így annak megtérülése elérhető közelségbe hozható. Egy 50 kW-os egyenáramú (DC) töltőberendezés nettó 7-10 millió Ft-ba kerül, amelyhez még a hálózatfejlesztés és a telepítés költsége is hozzáadódik.

A villanyautósok többsége azonban otthon vagy a munkahelyén tölt, ezért egyre több helyen válik szükségessé a hálózat felkészítése és töltő telepítése.

Milyen feladatokra, kihívásokra érdemes készülni?

  1. A hálózatfejlesztés, a friss kábelezés elengedhetetlen valamennyi elektromos autó tulajdonos ingatlanában. Még akkor is, ha a tulajdonos bármilyen okból a leglassabb töltési megoldás mellett dönt is (azaz a 2-3,7 kW-os konnektoros töltőberendezést használja), akkor is elkerülhetetlen biztonsági okokból háztartási hálózat átvizsgálása, részleges újrakábelezése.
  2. Sok háztartásban a hálózatbővítés, szabványosítás is a villanyautó vásárlásával párhuzamosan merül fel feladatként.
  3. Az elektromos autóra való áttérés sok esetben összekapcsolódik a napelem telepítéssel is, amelyre a meglévő támogatási rendszer mellett jelentős a kereslet. Fontos lehet tehát átfogó megoldási konstrukciókkal az ügyfelek felé fordulni.
  4. Az ügyfelek egy jelentős része fali töltőberendezést is tervez villanyautója mellé, amely biztonságos, kulturált és igazi hosszú távú megoldást nyújt. Ezek a berendezések jellemzően 7-11 vagy 22 kW teljesítményűek és telepítésük a tapasztalat szerint a berendezés bekerülési értékéhez hasonló beruházást 2-400.000 Ft-ot jelent.
  5. Az elektromos autó töltők az okos otthonokba való integrációja, elektromos fűtéssel való összehangolása már nem csak villanyszerelési, de informatikai ismereteket is megkövetel a szakemberektől.

Hogyan lehet az ügyfelek tetszését elnyerni? Hogyan lehet versenyelőnyre szert tenni?

A megfelelő információ birtokában most még időben lehet lépni!

A MEEVET és az Elektromos Autó Akadémia közös célja, hogy áthidalja az autóipar és a villamosipar közötti információs szakadékot.

Egyedülálló új képzésünkön bepillantást lehet kapni az elektromos autók felépítésébe, működési mechanizmusába, töltési ismeretekbe (pl. kommunikáció). Tananyagunk márkafüggetlen, a Teslatól a Fiatig, a Kiától a Mazdáig bármelyik típus kapcsán könnyen el lehet majd igazodni általa. A tananyaghoz jár egy átfogó táblázat a különböző autó töltési teljesítményeiről, töltési idejéről. Áttekintjük a töltők fajtáit (fali és mobil) több gyártó termékein keresztül. Telepítési, beépítési, programozási ismereteket adunk. A hálózatbővítés, szabványosítás, mérőhely kialakítás aktualitásaival megkönnyítjük az ügyintézés menetét. Természetesen nem maradnak el a kapcsolódó jogszabályi és szabvány ismeretek sem, hiszen csak ennek birtokában lehet minőségi munkát végezni. Kiemelt figyelmet kap a túlfeszültség-védelem, érintésvédelem, fogyasztásmérés. A képzésen gyakorlati feladatok segítségével mélyítjük el a megszerzett tudást.

A képzést a MEEVET és az Elektromos Autó Akadémia közösen tartja. Az autóipari ismeretek átadásáért Bagaméry Zoltán felel, aki 20 éve autóipari műszaki tréner, számos márka munkatársait, szerelőinek tartott már képzést: Renault, Mazda, Hyundai, Jaguar, Opel, Kia stb.

Az Elektromos Autó Akadémia célja, hogy az elektromos autózás iránt nyitott ügyfeleket támogassa az autóvásárlás gondolatának felmerülésétől kezdődően. Tájékoztatás, márkafüggetlen információk mellett az elektromos autó pályázat megírásának terhét is levesszük a tulajdonosok válláról. Átfogó töltési megoldásokat biztosítunk széles termékpalettával, a legmagasabb minőséget tekintjük irányadónak. Évek óta gyakorló villanyautósként nem csak műszaki ismereteket, hanem valós tapasztalatokat is közreadunk.

 

Szerzők: dr. Barczi Veronika és Bagaméry Zoltán, az Elektromos Autó Akadémia társalapítói

                             

                                           

Az Akadémiáról bővebben itt lehet olvasni: https://b-evmobil.hu/

                                                                               

https://www.elektromosauto-palyazat.hu/

 

 

MEE VET