Gurulj Vissza a jövőbe!

2016-12-21

Mikor az 1985-ből érkező Marty McFly meglátogatott minket tavaly, elvileg repülő autókat kellett volna látnia. Lehet, hogy a Vissza a jövőbe! alkotói kissé előreszaladtak pár dologgal, de a légdeszkával nem tévedtek akkorát - ha nem is pont olyan, de nagyon hasonló eszközök már léteznek, és egyre elérhetőbb áron.

 

 

Lassan egyre inkább remetének kell lennünk ahhoz, hogy ne lássuk, az e-mobillitás terjed. A városi közlekedés túlzsúfoltsága és a környezetszennyezés miatt egyre égetőbb lesz a szükség, hogy az emberek átgondolják, hogyan oldják meg a közlekedést. Úgy látszik, most végre több is történik annál, hogy megállapítjuk, szükség van a változásra. Az elektromos kerékpárokról már írtunk mi is, mások is, most egy pár szót szólunk egy másik forma térnyeréséről: az önegyensúlyozó járművekéről. 

 

MIRE ÉS HOGYAN HASZNÁLHATÓ EGY ILYEN JÁRMŰ?

Ezek azok a szerkezetek, amikkel - jó esetben - nem fogunk megtenni akkora távolságokat, mint egy elektromos biciklivel, de a cél nem is ez. Munkába járni viszont már tudunk vele - feltéve, ha munkahelyünk nem egy másik városban, vagy a város túlsó felén van. Vagy képzeljük el, ahogy munkahelyünkről kilépve egy ilyen hátán "lovagolva" indulunk ebédszünetre, vagy ezzel intézzük a bevásárlást, megyünk a postára... A városi ember igényeire van fejlesztve az eszköz, aki egy pár kilométeres körzeten belül hatékonyan, gyorsan tud mászkálni vele. Raktárakban is jó szolgálatot tehet, és rendezvények biztosítását is meg lehet vele oldani, már a bécsi adventi tömegben is ilyenekkel róják a tömeget az elsősegély-szolgálat munkatársai. Egyre több helyen használják rendőrök, biztonsági őrök, Kínában pedig már a hadsereg is megpróbálkozott a használatukkal.

Az önegyensúlyozó eszközök lelke a giroszkóp: az okostelefonunknak is ez jelzi, ha elforgatjuk a képernyőt. Mozgásunkat érzékeli, és jeleket küld egy beépített mikroszámítógépnek, amely ezek alapján számolja ki a motor működését. A motor a két oldalt lévő kereket ellentétes irányba is tudja mozgatni, így a gép nagyon fordulékony, akár saját tengelye körül is meg tud fordulni. A testsúlyunk helyezésével tudjuk irányítani, a mozgás elsajátítása gyakorlatilag percek kérdése, a legtöbben kevesebb, mint negyed óra alatt megtanulják biztonságosan használni.

 

 

 

MILYEN VÁLTOZATOK LÉTEZNEK?

Az első ilyen jármű a "Segway" nevet viselte, ami egy Dean Kamen nevű amerikai feltaláló műve, és az ottani nagyérdemű 2001--ben ismerhette meg. Ő az az ember, akiről egy félreértés miatt elterjedt, hogy egy ilyen járművel halálos kimenetelű balesetet szenvedett - a haláláról szóló hírek azonban "kicsit eltúlzottak", köszöni szépen, nagyon jól van. Lehet is, hiszen a találmányát elég drágán adják, egy darab ára már-már vetekszik a legolcsóbb autók árával. Jóllehet városnéző- és élménytúrákra elmehetünk ilyen járművekkel már Magyarországon is, a feltaláló álma, hogy a városi közlekedésben mindennapivá válik majd, már lehet, hogy nem a Segwaynek lesz köszönhető.

A piacon megjelentek ugyanis más gyártók is, akik hasonló technológiával egyre változatosabb termékeket kínálnak. A hagyományos kormányoszlopos verzión túl már vannak, amik e nélkül az irányító kar nélkül elérhetőek, sőt, elektromos monociklit is vehetünk. A legolcsóbbakat már 100.000 forint környékén beszerezhetjük, de természetesen - ahogy bármilyen más készülék esetében - itt is érdemes utána járni, hogy milyen célra mit érdemes venni. Szerencsére már itthon is létezik a lehetőség, hogy tájékozódjunk. Az e-smartmobility.eu oldalon magyarul olvashatunk a témában, böngészhetünk a különböző e-mobilitás eszközök között, a megadott elérhetőségeken pedig kérhetünk további tájékoztatást is.

 


Forrás és képek: E-Smart Mobility.