7 dolog, amit anyukád sosem mondott el az elektromos kerékpárokról (1. rész)

2016-12-29

Egyre jobban terjednek a "villanykerékpárok". Míg külföldön ez az alkalmazásukat jelenti, itthon jobbára még csak a hírüket. Egyre többen beszélnek róluk, és hogy mire is használhatóak. Mivel testközelből csak kevesek láthatták, így - ahogy az ilyen esetben várható is - jó pár félreértés és tévhit született arról, hogy mihez lehet kezdeni egy ilyen bringával. Mi most ezekből szemezgetünk, és válaszolunk (a talán legfontosabb) hét kérdésre.

 

 

1. Egy jó bringa arra van hogy hajtsam

 

Jól tudjuk, mire gondol az, aki ezt mondja: aki szeret kerékpározni, az tekerjen csak. Olyan megközelítés is van, miszerint a bicajok éppen az egyszerűségüktől szépek, és bizony a közkeletű, romantikus és idilli képbe rendesen belerondít egy ilyen eszköz. Meg amúgy is, a lusták kerékpárját már feltalálták a motorbiciklik formájában. Akik a motorok egy újabb változatát látják bennük, azok úgy akkorát talán nem tévednek, de azért jóval több van a dologban, ha egy kicsit jobban körbejárjuk a témát. Egyébként valamire biztos jó kell, hogy legyen, ha ennyien használják - Nyugat-Európában, főleg Németországban rengeteget látni már, gazdáik tehát minden bizonnyal találtak bennük valamit, ami miatt megszerették őket. 

Valóban, át kell értelmeznünk, amit a kerékpárokról tudtunk, és egy kissé átgondolni azt a rengeteg új lehetőséget, amit adnak nekünk ezek a bringák. Mert jók, és bizony hajtani is lehet, vagy épp kell őket - ez típustól függ -, de egy csomó más előnyük van a hagyományos kerékpárhoz képest. Nyilván mindenre ez sem lesz jó, de több értelmük van, mint azt talán gondolnánk. 

 

2. Hol van ebben a sport?

 

Ha akarjuk, bőven lehet akár edzésre is használni őket. Az e-bike-nál egyszerűen annyi kell, hogy ne használjuk az elektromos hajtást, és máris jó kis testmozgás a vége. Az e-bike tulajdonképpen egy "segédmotoros kerékpár", ami regisztráció- és rendszámköteles, illetve 'A' kategóriás jogosítvány kell a vezetéséhez. Cserébe viszont akkor is megy, ha épp nem tekerünk. 

Ha valaki viszont ilyen pihenőidők nélkül is jól megvan biciklizés közben, annak az egyre inkább reflektorfénybe kerülő pedelecet ajánljuk. Ezt is olyan keményen hajtjuk, amennyire akarjuk, a különbség annyi, hogy itt meg se moccan a gép addig, amíg nem tekerjük a pedált. Onnantól viszont besegít a villanymotor, megjelenítve egyfajta "hibrid" technológiát a biciklik között is. A hagyományos kerékpárhoz képest messzebbre jutunk ugyanakkora erőkifejtéssel - ráadásul erre nem kell se rendszám, se jogsi. Ez utóbbi annak köszönhető, hogy az elektromos segítség megszűnik 15 km/h felett - ha valaki tehát száguldozni akar, annak tekernie kell érte.

3. Utálok a munkahelyemre izzadtan érkezni

 

Sokan a fenti indok miatt nem ülnek biciklire, ha mennek valahova. Ezen a fenti gépek tudnak változtatni. Még a nagyobb aktivitást igénylő pedelecen is játszi könnyedséggel jutunk A-ból B-be, úgy előzhetjük meg a dugóban álló más járműveket, hogy nem kell levegő után kapkodnunk, és nem kell váltóruha sem. Persze csak ha úgy akarjuk, hiszen ne feledjük, a gyorsaság és az edzettséget fejlesztő tempó is bármikor elérhető.

A téma, mint az látható, igencsak megosztó, és sok mindent lehet tóla még mondani. Egyelőre legyen elég ennyi, de a nemsokára érkező második részből majd azt is megtudhatjuk, hogy mennyi energiát használ egy ilyen szerkezet, mekkora a hatótávolsága, és hogy mennyire lehet összehasonlítani az autókkal.

Ha valaki addig is szeretne wattokról és lítium-ion akkumulátorokról olvasgatni, nézzen körbe az e-smartmobility.eu oldalon. Itt webshop és cikkek is megtalálhatóak e-mobilitás témában, mi is innen szoktunk tájékozódni.