7 DOLOG, AMIT ANYUKÁD SOSEM MONDOTT EL AZ ELEKTROMOS KERÉKPÁROKRÓL (2. RÉSZ)

2016-12-31

Egyre jobban terjednek a "villanykerékpárok". Míg külföldön ez az alkalmazásukat jelenti, itthon jobbára még csak a hírüket. Egyre többen beszélnek róluk nálunk is, és hogy mire is használhatóak. Mivel testközelből csak kevesen láthatták, így - ahogy az ilyen esetben várható is - jó pár félreértés és tévhit született arról, hogy mihez lehet kezdeni egy ilyen bringával. Mi most ezekből szemezgetünk, és adunk hét nagyon fontos választ és érvet, amiket jó érteni a témában.  Hárommal már foglalkoztunk az első részben, most lássuk a maradékot!.

 

 

4. Hiába elektromos, így is rengeteg energiát használ


Ha egy "natúr" kerékpárt nézünk, ez így igaz is, egyébként viszont elhanyagolható az energiaigénye. Egy átlagos zuhanyzáshoz 60 liter vizet melegítünk fel. Ennyi energiával 198km-t tudunk megtenni elektromos kerékpáron. Még egy energiatakarékos hűtőszekrény is évente 6-szor annyi energiát használ mint egy elektromos kerékpár! Az utóbbi adatot egyébként a Bosch szolgáltatta, nekik pedig hihetünk, hiszen gyártanak hűtőszekrényt és újabban elektromos hajtású kerékpárokat is.

 

5. Környezetbarát egy elektromos kerékpár?


Az. Ezt nagyon nem kell magyarázni, egy bringásnak egészen elhanyagolható a kibocsátása, és az sem vészes, amin ül. Az a kevés áram, ami egy elektromos kerékpár töltéséhez kell, na meg a gyártás miatti kibocsátás, szinte nulla a legtöbb városi járműhöz képest.

 

 

6. Az autóval hasonlítják össze, de inkább a motorkerékpárokkal kéne


Sokan az áruk miatt "kampányolnak" ezek ellen az eszközök ellen, és bizony, amíg egy minőségi darab 300-400 ezer forintba kerül, ez egy elég komoly ellenérv. Itthon valószínűleg az sem fog sokakat meggyőzni, amit erre válaszolni szoktak a támogatók, miszerint az autókat fogja kiváltani, és ha így nézzük az árát, már egyáltalán nem vészes. 
Ami azt illeti, olyan kényelmes, gyors, vagy nagy hatótávú, mint egy autó, nem lesz soha, és rossz időben sem valós alternatíva. Jobban nem fog helyettesíteni egy autót, mint egy motor- vagy egy rendes kerékpár, de épp ennek a kettőnek ötvözi az előnyeit. A magas árakkal úgy is érdemes számolni, hogy megnézzük, utána mennyi üzemanyag- és tömegközlekedési költséget spórolunk vele meg. Ha pedig a tipikus városi közlekedést nézzük, akkor bizony bőven nyeri az összevetést a személygépjárművekkel szemben. Aki ugyanis városban él, annak nem újdonság, hogy kerékpárral, vagy akár robogóval legtöbbször sokkal gyorsabban jutunk el bárhova, mint autóval.


7. Mire elég a hatótávolsága?


Az is fel szokott merülni, hogy ha lemerül a járgány, és nincs töltési lehetőség a közelben, fújhatjuk a dolgot, és emiatt eléggé hátrányos a történet. Továbbá azt is lehet hallani, hogy a hatótávolság még teljes töltésnél sem túl nagy. Ez utóbbit simán cáfolja az, hogy egy mai, minőségi termék kb. 100 km-t tud megtenni egy töltéssel. Ez városi használatra bőven jó, de még ha le is merül, akkor is el lehet azért vele jutni a következő áramforrásig, bár tény, hogy ehhez tekerni kell egy kicsit.

 

 

Az eddigiekből (reméljük) kiderült, hogy igenis pozitív a kezdeményezés, és a hatására lezajló - inkább külföldi - változások is pozitívak. Emiatt ártalmas semmiképpen sem lenne, ha nálunk is elterjednének az elektromos biciklik. Nagyon nagy haszna lehet az ilyen és hasonló eszközöknek, ha tudjuk, hogyan és mire kell használni őket.

Cikkünk  - ahogy az első része is - nem jöhetett volna létre az e-smart mobilitynél dolgozó fiúk szakértelme és segítsége nélkül.